Pengumuman~!

Selamat datang ke Ceritera Minda Kayangan! Sebenarnya blog ini masih dalam pengubahsuaian.. Sebab blog yang asal sebenarnya di sini; Berikanku Cahaya. Jadi, 'perpindahan' ke sini memerlukan saya menyesuaikan diri di blog baharu.

Wednesday, December 8, 2010

Rigel [1] ; Surat

[credit]


"Siti Rumaisya binti Abdul Qayyum.. kau dengar tak ni?!" Kepala gadis yang dilapisi tudung sekolah itu menjadi mangsa ketukan pen Faber Castel di tangan.

"Uit.. Main-main kepala ni apa kes?" Marah Aicha sambil menggosok kepalanya yang diketuk. Fathiah menayangkan gigi.

"Kau berangan, siapa suruh?" bidas Fathiah geram. Apalah hendak jadi dengan kawannya yang seorang ni.

Semalam bukan main lagi memaksanya untuk pulang lewat hari ini. Merayu-rayu meminta tolong untuk mengajar subjek Kimia. Hari ini, si Aicha tu sendiri yang tenggelam timbul dalam alam fantasi mana entah bila dia berbuih mulut menerangkan itu dan ini.

"Sorry. Terfikirkan masalah dalaman negara tadi." Senyum comel. Fathiah menggelengkan kepalanya. Loyar buruk punya kawan. Mata dilarikan kepada jam tangan di pergelangan kirinya. Jam menunjukkan 4.24 petang. Kedengaran kipas sedang berpusing ligat di atas kepala mereka di kelas tersebut. Buku teks kimia di atas mejanya yang sedang terbuka ditutup.

"Aku nak balik. Hampir 4.30 dah ni." Fathiah mulai berkemas.

"Yayah.. sorry.."

"Lain kali kalau kau berangan lagi masa aku ajar kau, siaplah! Kau takkan nampak muka tok guru ni lagi yang mengajar kau." ugutnya.

"Okey.. okey.. Aku nak pergi kelas jap. Jumpa kat pondok menunggu."

Aicha bergegas keluar daripada kelas 5 Mawar. Persekitaran sekolah lengang. Sejam telah belalu setelah tamatnya sesi persekolahan. Dia sengaja ingin stay up di sekolah lebih masa untuk belajar bersama teman rapatnya, Fathiah. Tahun ini mereka tidak bersama dalam satu kelas. Fathiah berada di kelas 5 Mawar manakala dia di 5 Orkid. Fathiah tu memang bijak, layak pun duduk di kelas pertama. Dia ni tercampak ke kelas kedua aja. Sebelah kelas Fathiah.

Kakinya melangkah ke dalam kelas 5 Orkid. Tempat duduknya di barisan tengah kelas dan pada baris ketiga. Kelas kosong, tidak berorang. Buku teks Kimia dan kotak pensil di tangan dimasukkan ke dalam beg hitamnya. Barang-barang bawah meja diselongkar. Dia memang tidak suka meninggalkan barang-barang di bawah meja. Sebelum pulang ke rumah, memang Aicha akan mengosongkan barang dalam meja.

Tiba-tiba secebis kertas berlipat ditangkap daripada kerlingan matanya. Apa ni? Tangannya mencapai kertas berlipat itu langsung dibuka. Matanya dibeliakkan.

Nombor siapa ni? Pandai-pandai aja promote bawah meja aku? Ish, geram betul. Aicha membebel dalam hati. Di bawah nombor atas kertas itu tertulis..

Anda ada masalah? Tiada sesiapa yang sudi mendengar luahan hati anda? Sila telefon nombor yang tertera. Insya-Allah, di sini ada yang sudi mendengar!

Erk.. Siapa yang buat kerja sambilan jadi pakar psikiatri tak bertauliah ni? Nombor itu diteliti. Peliknya..

"Aicha, buat apa tu?" sergahan di belakangnya membuatkan Aicha cepat-cepat memasukkan kertas itu ke dalam poket baju sekolah. Kepala dipusing.

"Kau tak boleh ke sekurang-kurangnya beri salam dulu?" Marahnya.

"Alah, sayang.. dengan boyfriend sendiri pun nak marah." Senyum. Jejaka berambut pendek tetapi terpacak itu melemparkan senyuman yang lebih bergula.

"Terhendap-hendap ni kenapa?" soal jejaka itu lagi.

"Kau tu yang sibuk-sibuk datang mengendap kat sini kenapa? Orang tengah berkemas ni, nak balik."

Aicha menyandangkan beg sekolah di kedua-dua belah bahu. Kakinya pantas bergerak menuju ke luar kelas. Nanti nampak dek orang dia berdua saja dengan si mamat tu nanti kena cekup pula. Macam kes si Syamimi minggu lepas. Heboh satu sekolah. Buat malu aja. Bezanya, dia orang tu memang dah 'berjihad' atau berniat dari awal lagi hendak berdua-duaan dalam kelas. Nah, kan dah kena!

"Aicha, tunggulah. Jom balik sama-sama."

Aicha buat tidak tahu. Dalam fikirannya masih memikirkan isi kandungan di dalam kertas tadi. Siapa yang hendak pedajal dia ni?


[bersambung..]

No comments:

Post a Comment