Pengumuman~!

Selamat datang ke Ceritera Minda Kayangan! Sebenarnya blog ini masih dalam pengubahsuaian.. Sebab blog yang asal sebenarnya di sini; Berikanku Cahaya. Jadi, 'perpindahan' ke sini memerlukan saya menyesuaikan diri di blog baharu.

Thursday, November 19, 2009

THE PAST [12-END]

BERAKHIRNYA..


[Edisi Belum Edit]


"MERDEKA!!"


Riuh sedewan apabila kertas peperiksaan terakhir telah dikutip. Guru pengawas yang mengawasi mereka sewaktu peperiksaan tadi hanya tersenyum simpul. Fathir mengepal buku lima di tangan kananya lalu menumbuk angin berkali-kali. Hatinya melafazkan tahmid.. Akhirnya berakhirlah sudah peperiksaan besar tersebut!


Tanpa menunggu rakan-rakannya yang lain, Fathir terus keluar daripada dewan peperiksaan. Ada seseorang yang harus ditemuinya. Dia terus melangkah ke pintu pagar besar. Terlalu banyak kereta di luar pintu pagar sekolah, tentunya ibu bapa para pelajar yang mengambil ujian sepertinya sedang menunggu anak mereka. Dari jauh dia sudah mengecam susuk tubuh seseorang yang dicarinya.


"Abang Awal!" jeritnya. Jejaka berkemeja biru langit dan berseluar slack hitam itu hanya tersenyum. Fathir berjalan pantas dan berjabat tangan dengan Ustaz Syawal. Ustaz Syawal malah mengusap kepalanya seperti anak kecil.


"Macam mana kertas terakhir tadi? Boleh jawab?"


"Alhamdulillah..." jawab Fathir tenang.


"Mana pula si durar ni? Perempuan, selalu lambat!" rungut Fathir sambil matanya mencari kelibat gadis tersebut di sebalik lautan manusia yang ramai.


"Sana tu, dah sampai. Anissa, Yaqin dan Nadiah." tunjuk Ustaz Syawal kepada tiga gadis pingitan yang menuju ke arah mereka. Fathir menguntum senyum sinis lalu memandang tepat kepada Yaqin yang secara tak sengaja juga memandangnya. Fathir menurunkan ibu jarinya ke bawah tanda looser. Sengaja dia mengusik Yaqin. Gadis itu menjelingnya menyampah. Fathir ketawa dalam hati.

"Okey semua, sila naik kereta.. Kita pergi cari barang.." Kelima-limanya lolos di dalam kereta Proton Wira milik Ustaz Syawal. Destinasi.... ke bandar!


Di dalam kereta, Yaqin memilih tempat duduk di tepi tingkap. Nadiah berada di antara dirinya dan Kak Nissa. Manakala Fathir duduk di tempat duduk tepi pemandu. Yaqin membuang pandang ke luar tingkap. Peristiwa pada minggu lepas mengimbau kembali ke kotak ingatannya.



"Kenapa?"

"Banyak tanya pula.. Kalau tak puas hati pergilah tanya Ustaz Syawal atau Abang Amin. Kan ni tugas kau.. Nama pun AJK Keceriaan untuk jamuan KKI. Nak berlenggang kangkung cari tempat lainlah ya, Ainil!" sindir Fathir lalu berjalan terus ke hadapan.

Iya, memanglah dia AJK Keceriaan! Dia tahu itu. Soalan 'kenapa' bukannya dia mempertikaikan dia harus membeli barangan itu semua tetapi soalan 'kenapa' itu ditanya mengapa si psiko itu harus ikut sama membeli barang-barang untuk menghias tempat jamuan Kelab Khairul Insan tersebut!

"Jumpa hari Sabtu nanti ya, Cik Ainil Durar!" teriak Fathir dari jauh sambil mengangkat tabik hormat padanya. Wajah Yaqin sudah tersimbah darah merah. Nadiah di sisinya tertawa kecil.

"Nadiah kena teman Qin hari Selasa ni ya! Tak kuasa betul... Apalah nasib.."

"Laa... Kak Nissa kan yang temankan Qin?"

"Tak... Nadiah kena ikut juga!" Tegas Yaqin lagi. Si Fathir ni mesti dah berpakat dengan Ustaz Syawal hendak kenakan dia! Padahal Ustaz Syawal sudah tahu 'kerenggangan' dan 'kepanasan' hubungan mereka. Dia bencikan Fathir? Oh, tidak! Sebenarnya dia meluat dengan jejaka tersebut! Bukannya sekali Fathir menyakitkan hatinya. Mengenakannya dengan si Wahid tak makan saman tu! Hisshh... Pokoknya dia tidak sukakan Fathir! Psiko!

Terbit juga rasa bersalah kerana melibatkan Nadiah dalam hal ini. Sebab Nadiah sebenarnya bahagian menyusun makanan. Bukannya bahagian keceriaan. Nak buat macam mana, Fifah-N tidak dapat pergi sama sebab hari ini keluarganya balik kampung. Tak sempat nak tunggu esok nak raikan berakhirnya PMR.


Fathir pula tidak habis-habis mencari pasal dengannya. Kononnya baru-baru ini minta maaf kepada semua orang kalau dia ada buat salah silap.. Memang banyak silapnya pun! Baru sahaja PMR berlalu, tadi dia ingin cari pasal pula dengannya. Tunjuk thumbs down konon. Huh.

Apa khabar Kak Ifa agaknya? Kak Ifa, Qin rindu!




[setakat ini sahaja..]



No comments:

Post a Comment