Pengumuman~!

Selamat datang ke Ceritera Minda Kayangan! Sebenarnya blog ini masih dalam pengubahsuaian.. Sebab blog yang asal sebenarnya di sini; Berikanku Cahaya. Jadi, 'perpindahan' ke sini memerlukan saya menyesuaikan diri di blog baharu.

Sunday, October 17, 2010

Ukhuwah Cinta [6]

UKHUWAH CINTA (special 6)

[Edisi Belum Edit]

“Tak imbang!!”

Huh, sesiapa yang berkawan dengan budak yang ambil subjek Prinsip Perakaunan mungkin sudah biasa dengan dua patah perkataan tersebut. Entahlah apa yang tidak imbang itu, dia tidak pasti. Dia bukannya ambil pun subjek tu. Tapi kadang-kadang nampak Nadiah membuat kerja sekolah PP menyebabkan mulutnya bertanya setiap apa yang Nadiah sedang buat sehinggakan membuatkan gadis itu tidak jadi pula menyiapkan kerja sekolah. Yalah, tiba-tiba sahaja menjadi guru tidak bertauliah, mengajarnya- si Ainil Yaqin yang mengambil aliran Sains Tulen.

“Tiap kali exam mesti tak cukup masa hendak jawab paper. Patutnya cikgu patut buat analisis lebih terperinci sebab memang masa yang diberikan memang tak cukuplah.” Bebel Nadiah lagi di wakaf menunggu pelajar perempuan di sekolah. Ainil Yaqin diam, pandangannya dilontarkan ke arah jalan raya di luar pagar sekolah. Darunee hanya sengih manakala Nasyitah mengangkat alis kirinya.

“Bila kau sudah jadi Menteri Pelajaran nanti, kau guballah sendiri.” Ejek Nasyitah. Serentak mereka bertiga ketawa kecuali Ainil Yaqin. Dia kelihatannya tenggelam dalam emosinya sendiri. Nasyitah memandang Darunee dan Nadiah sebelum mengisyaratkan matanya kepada Ainil Yaqin. Darunee menggeleng kepala.

“Apa kena dengan kawan kita ni?” Darunee sudah meraut lakaran aneh pada wajahnya.

“Simptom orang kena risik,” bisik Nadiah perlahan. Nasyitah sudah melopong. Kerutan di dahi Darunee kian bertambah.

“Nad, kau memang nak suruh aku beritahu Abang Amin yang kau admire dia ya?” tiba-tiba sahaja Ainil Yaqin berpaling mengugut sambil memandang tajam ke arahnya.

“Uit, fitnahlah Qin!” Tangannya sudah menampar peha rakannya itu. Ainil Yaqin sengih. “Aku risaulah, tahun depan sudah tingkatan 5. Exam akhir tahun ni dah nak habis pun.. Lemah betul asyik menghadap buku hari-hari,” keluh Ainil Yaqin. Si Nadiah ini pun satu. Sejak bila entah dia sudah pandai menyakat orang tiba-tiba. Biasanya bab sakat-menyakat ni dipelopori oleh Nasyitah yang sentiasa happy tidak bertempat tu.

“Relakslah. Lepas habis aja exam, kita keluar sama-sama raikan okey? Nini dah tak sabar-sabar hendak belanja tu.” Nasyitah mengangkat alis kiri kepada Darunee. Gadis cina itu tersengih.

“Aku belanja, kau bayar.”

** ** ** **

Ah, tak sabar-sabar rasanya hendak balik ke rumah! Rindunya pada tanah negeri tercinta.. Aduhai, dia juga akan merindui bumi wakaf KISAS ini buat tempoh sebulan setengah.. Cuti sekolah, selamat datang! Fathir sudah menongkat siku ke tingkap bas. Setengah jam lagi, insya-Allah sampailah. Pandangan matanya dilontarkan keluar tingkap. Fikirannya menerawang jauh.

“Fad, jadi pak ustazlah bila kau balik dari sana nanti. Nanti, dengan kita orang pun kau dah tak kenal dah.. Ber- ‘ana’ ‘enta’ kita nanti.” Tawa berhamburan sana sini di pantai tersebut apabila Faiz membuka bicara. Budak-budak inilah.. mati-mati ingin juga buat jamuan ringkas sempena dia hendak berpindah sekolah. Eh, silap. Bukan dia seorang yang hendak berpindah, si Shaffuan tu pun hendak pindah ke MRSM, Hisyam ke SBP dan Faiz dapat MCKK.

“Yalah.. Padan sangatlah dengan si Yaqin tu.. Terkejut monyet dia nanti bila kau dah jadi pak ustaz!” tambah Khairuddin. Fathir tersengih. Kawan-kawannya ini memanglah.. Jamuan pada hari tersebut semuanya disponsored oleh emak Hisyam yang masakkan nasi goreng kampung berserta ayam goreng. Kek batik pula Azrai yang buatkan, sah-sah memang dia digelakkan oleh semua di situ. Tidak sangka pula Azrai pandai buat kek batik. Katanya kek batik memang kegilaannya, sehinggakan dia sanggup berguru dengan ibunya. Minuman pula dibeli secara self service di gerai-gerai di tepi jalan berdekatan dengan pantai.

Ya, dia begitu rindu akan rakan-rakannya di SMK Taman Budiman. Cepatlah, masa berlalu.. cepatlah bas bergerak.. Dia sudah rindu ingin berjumpa dengan ibu.. rakan-rakan.. Ingin ucap terima kasih sangat dengan ibu, kerana telah berkeras memaksanya berpindah ke sini; bumi wakaf yang mulia! Bumi wakaf yang telah melahirkan dirinya yang baru; dirinya yang lebih baik.. Insya-Allah. Barulah dia mengerti mengapa ibu sedari dahulu lagi ingin dia bersekolah di sekolah agama. Alhamdulillah.

[bersambung..]

Pesanan;

rasa-rasa macam hendak hentikan entri Ukhuwah Cinta.. Untuk sebulan ini, maaflah.. saya mungkin sedikit sibuk.. dan mungkin tidak akan menghantar entri dalam jangka masa yang pendek ini.

Salam,

ANAQI

No comments:

Post a Comment