Pengumuman~!

Selamat datang ke Ceritera Minda Kayangan! Sebenarnya blog ini masih dalam pengubahsuaian.. Sebab blog yang asal sebenarnya di sini; Berikanku Cahaya. Jadi, 'perpindahan' ke sini memerlukan saya menyesuaikan diri di blog baharu.

Sunday, September 5, 2010

Ukhuwah Cinta [4]

UKHUWAH CINTA (special 4)

[Edisi Belum Edit]


"Yakin seratus peratus?"

Angguk.

"Betul ni?"

Angguk lagi.

"Confirm? Dah fikir masak-masak? Dah istikharah?"

Hishh.. Nak suruh kepala aku senget-benget patah dua mengangguk? Abang Hilmi ni kan.. Dia juga yang awal-awalnya beria-ia hendak aku pergi. Desis hati Fathir.

"Yalah.. Orang dah buat semua tu."

"Alhamdulillah.." Tahmid terlafaz dari mulut Hilmi. Dalam masa yang sama, Fathir juga melafaz tahmid dalam hati. Namun, hatinya sedikit sayu.


** ** **


Lapan bulan telah berlalu. Ramadan tiba. Cuti sekolah menjengah. Dua minggu cuti sempena raya. Hari ini sudah 24 Ramadan. Mata Ainil Yaqin menala ke luar rumah dari tingkap biliknya. Rumah teres dua tingkat ini, yang menjadi kediaman keluarganya, berjiran dengan Ustaz Syawal. Guru yang mengajar subjek Bahasa Arab di sekolahnya. Tingkap biliknya di tingkat atas ni menghala pemandangan di hadapan rumahnya. Tadi dia ternampak sebuah kereta berhenti di hadapan rumah Ustaz Syawal.. dan dia nampak.. seseorang yang telah lapan bulan tidak bersua.. Jejaka cermin mata itu.

Kenapa? Rindu? Soal hati Ainil Yaqin kepada dirinya. Dia ketawa kecil. Mujur benar dia rindukan jejaka tu! Rasa aman sikit hidup. Tapi kadang-kadang rasa janggal juga. Yalah, si Fathir tu memang ada sahaja benda nak mencari pasal dengan dia. Sekarang, sudah tiada orang yang mahu mengajaknya bergaduh. Bibirnya tanpa sedar menguntum senyum.

Moga-moga bila sudah balik dari KISAS tu, banyaklah perangai dia yang sudah di-brainwash dekat sana. Ainil Yaqin sudah ketawa dalam hati. Tapi, dia ada dengar yang sebelum berangkat ke sana, Fathir telah declare couple dengan si cantik manis tu.. Puteri Nashwa, pelajar tingkatan tiga. Entahkan betul ke tidak.. dia tidak tahu dan tidak berminat ingin ambil tahu pun.

Ah, sudah-sudahlah fikir pasal Fathir! Bentak hantinya. Pandangannya cepat dilarikan semula ke atas meja. Kertas latihan sempena cuti terancang yang memang mengancam! Seratus soalan Matematik Tambahan. Tiga esei karangan Bahasa Inggeris yang setiap esei mestilah panjangnya tiga helai muka surat. Dua esei karangan Bahasa Melayu, nota sejarah kena buat sampai bab akhir, nota kimia, Fizik dan latihan Biologi.. Serabut rasanya kepala. Hish, memang tidak cutilah dia kali ini!

Open our eyes, our heart and mind
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise

Korus lagu Open Our Eyes daripada Maher Zain berkumandang dari telefon Nokia miliknya yang sedang dicas bateri. Menunjukkan bahawa mesej masuk. Ainil Yaqin membiarkan. Kepalanya sudah serabut dengan latihan add maths di depan mata. Selang beberapa minit kemudian.. korus Open Our Eyes sekali lagi berkumandang. Mesej kedua masuk. Ainil Yaqin menarik nafas lalu menghembuskannya berat.

Siapa pula yang kacau time macam ni? Dicapainya telefon bimbit. Nombor yang tidak dikenali.. Mesej pertama dibaca..


Mengintai orang dari tingkat atas ek?
Rindu? Orang rindu dia jugak ;p


Mata Ainil Yaqin membulat. Mesej kedua pula dibaca.


Tell your mom, Ustaz Syawal sekeluarga ajak berbuka di rumah.
Ainil, selamat berjumpa masa berbuka nanti ya! ~ Fad


Kedua-dua mesej itu didelete. Jangan harap dia akan pergi! Dan jangan mimpilah dia ingin beritahu ummi pasal ni.. Entah-entah si otak separuh Fathir ni saja ingin main-mainkan dia. Huh!



[bersambung...]

No comments:

Post a Comment