Pengumuman~!

Selamat datang ke Ceritera Minda Kayangan! Sebenarnya blog ini masih dalam pengubahsuaian.. Sebab blog yang asal sebenarnya di sini; Berikanku Cahaya. Jadi, 'perpindahan' ke sini memerlukan saya menyesuaikan diri di blog baharu.

Saturday, July 3, 2010

Ukhuwah Cinta [2]

UKHUWAH CINTA [special 2]

[Edisi Belum Edit]

"Ainil.."

"Shut up!"


"Dengarlah dulu.. please.." Aku mempercepatkan langkah untuk menyainginya. Gadis itu bergerak terlalu pantas daripada kebiasaannya.

"Tolong jangan ikut saya. Nanti apa orang kata?" tegasnya tanpa memandang wajahku.

"Selagi Ainil tak nak dengar apa yang saya hendak cakap, selagi tu saya akan terus ikut Ainil." Tekadku. Aku tidak ingin salah faham ini berpanjangan. Aku tidak ingin kepercayaannya hilang kepadaku.. sekali lagi. Aku terus mengekorinya. Kami sudah melepasi koridor blok Ibn Khaldun lalu melalui dataran sekolah yang luas.

"Qin..!" Kedengaran suara nyaring seseorang menjerit. Aku mahupun dia langsung tidak berpaling ke arah suara tersebut.

"Qin..! Ainil Yaqin… Ainil Yaqin binti Yasir..! Tunggulah.." jerit seorang gadis dari seberang koridor kanan mereka, yang berdekatan dengan dataran sekolah. Gadis yang kuekori itu menoleh kepada empunya diri yang memanggil namanya. Lalu dia berhenti. Secara automatik aku juga turut berhenti di sedepa di sampingnya.

"Syitah.." tutur Ainil Yaqin halus. Gadis yang memanggil namanya itu, Nasyitah, mendekati kami. Nasyitah menjungkitkan alis kiri sambil memandang Ainil Yaqin dan aku silih berganti.

"Apa yang Qin buat dengan dia tu kat sini? Sampai kena jerit panggil nama penuh baru berpaling?" soal Nasyitah ala-ala seorang ibu bimbangkan anaknya. Sudahlah nada yang Nasyitah sebut 'dia' tu tadi lain macam sangat. Macam aku ni penjenayah yang mengejar mangsa. Ainil Yaqin memandangku sekilas. Aku buat-buat muka sedih untuk mohon simpati. Lagipun, Nasyitah memang kacau daun betul.. kalau aku tidak sempat hendak terangkan kepada dia hari ini.. bila lagi? Punyalah susah aku hendak bercakap dengan si Ainil ni. Datang peluang macam hari ini pula, ada orang kacau daun pula.

"Fathir, maaflah. Saya ada kerja. Tak ada masa nak dengar cerita awak." Keras nadanya, menusuk hatiku yang paling dalam. Ainil Yaqin menyambar tangan Nasyitah lalu menariknya pergi tergesa-gesa. Nasyitah yang masih belum mengerti apa yang berlaku terpinga-pinga.

"Tunggu.. Qin, apa ni? Aku tanya ni.." bebel Nasyitah. Aku hanya tercegat di tengah dataran sekolah. Melihat gadis itu pergi.. pergi.. Persekitaran sekolah lengang kerana telah sejam berlalu setelah tamatnya waktu persekolahan. Aku masih termangu di situ.. lalu lambat-lambat aku bergerak. Meninggalkan dataran sekolah.. menuju ke tempat meletak basikal. Aku ternampak kelibat seseorang yang menunggu di situ. Dan aku tahu siapa.

"Nampak tadi dari sini.. Macam mana?" soal jejaka itu. Aku hanya menggeleng seraya mengeluh hampa. Dia ketawa.

"I told you.."




[bersambung…]

No comments:

Post a Comment